DE WERKKOSTENREGELING

Sinds 1 januari 2011 geldt een nieuwe regeling: de werkkostenregeling. Deze komt in plaats van de huidige regels voor vrije vergoedingen en verstrekkingen. De werkgever is nog niet verplicht gebruik te maken van de werkkostenregeling. Tot en met 2014 mag de werkgever ieder jaar opnieuw kiezen voor de werkkostenregeling of voor de oude regels voor vrije vergoedingen en verstrekkingen.

Vanaf 1 januari 2015 is de werkkostenregeling verplicht voor alle werkgevers. Door de invoering van de werkkostenregeling verdwijnen voor een groot aantal vergoedingen en verstrekkingen de fiscale regels, het fietsplan is daar één van.

WAT HOUD DE WERKKOSTENREGELING NOU EIGENLIJK IN?

Door de werkkostenregeling kan de werkgever maximaal 1.5% van het totale fiscale loon, de vrije ruimte, besteden aan onbelaste vergoedingen en verstrekkingen. In plaats van het fietsplan kan de werkgever zonder verdere beperkingen een fiets vergoeden of verstrekken aan zijn werknemers. Dit moet wel gebeuren binnen het budget van 1.5%. Er worden geen nadere eisen gesteld aan de fiets. Het mag dus ook een elektrische fiets of elektrische scooter zijn. De werkgever kan zelf bepalen hoe vaak hij een fiets beschikbaar wilt stellen, de hoogte van de aanschafprijs, type fiets en de aard van het gebruik. Het aantal dagen dat je met de fiets naar het werk reist is niet van belang binnen de werkkostenregeling. Als een werkgever boven de 1.5% uitkomt, moet over het meerdere een naheffing van 80% worden afgedragen.

Dit betekent dat werkgevers die gebruik gaan maken van de Werkkostenregeling bij moeten gaan houden hoeveel er verstrekt en vergoed wordt, omdat ze de grens van 1.5% van de loonsom in de gaten moeten houden. Ook zal daarbij nagedacht moeten worden over de toekenning van de beschikbare ruimte aan het personeel. Maken ze daar een totaal bedrag van of gaan ze de beschikbare ruimte per individuele werknemer berekenen?

Binnen de Werkkostenregeling bestaat er ook de mogelijkheid voor de werkgever om een renteloze lening te verstrekken aan de werkgever voor aanschaf van een fiets. De aanschaf van de fiets moet aantoonbaar zijn. Als de werkgever een kilometervergoeding betaalt, kan de lening hiermee terugbetaald worden.

  • STAP 1: INFORMEER BIJ UW WERKGEVER

    Vraag uw werkgever óf en voor welk bedrag u een fiets mag aanschaffen binnen de WKR. Uw werkgever kan de administratie zelf beheren of werken met een bemiddelaar zoals NFP FiscFree of BFN.

  • STAP 2: ZOEK UW NIEUWE FIETS UIT

    Bekijk ons fietsaanbod in de winkel en zoek uw nieuwe fiets uit. Wanneer u een fiets ziet die meer kost dan dat de WKR van uw werkgever toestaat dient u het meerbedrag netto te betalen.

  • STAP 3: DE BETALING

    De betaling hangt af van uw werkgever. Vraag dus aan uw werkgever wat voor de u de juiste optie is:
    – U betaalt zelf en declareert (u kiest de door u gewenste betaalmethode)
    – Uw werkgever betaalt (u kiest Overboeking en geeft de factuur aan uw werkgever)
    – Wij nemen uw bestelling in behandeling zodra de betaling binnen is
    – Betaling loopt via een bemiddelaar (u kiest WKR bemiddelaar en zij regelen de betaling via uw werkgever)

ZIJN ER KOSTEN AAN VERBONDEN?

Zowel NFP/FiscFree als BFN rekenen een vergoeding (administratiekosten e.d.) van 15% over de eerste €749,00 van de fiets (dus maximaal €112,35) en over eventuele accessoires. Daarnaast kan een eventuele restprijs ontstaan als de prijs van de fiets de uitkering en/of de vergoeding van uw werkgever overschrijdt. Zodra deze vergoeding én de eventuele restprijs door u aan garanttweewielers.nl zijn overgemaakt, wordt de fiets uitgeleverd.

© Copyright 2015 - 2018 Garant Tweewielers - Website door Eye-C Multimedia Webdesign Den Haag | Privacy Statement